2007 THOF Afyon - Afyonkarahisar Belediyesi Gsk

2007 yılında yapılan Halk Oyunları Yarışmaları'ndan görüntüler içerir.
Kullanıcı avatarı
okyanus
Yönetici
Yönetici
Mesajlar: 120
Kayıt: 05 Eki 2008, 18:12
İsim: Kurban Ördek
Cinsiyet: Bay
Memleket: Afyon
Yaşadığı Şehir: Afyon
Oynadığınız Ekip: AFYON BELEDIYESİ GSK

2007 THOF Afyon - Afyonkarahisar Belediyesi Gsk

Mesajgönderen okyanus » 14 Eki 2009, 15:30

Afyonkarahisar Bld. 2007 İl 1. • 2007 Yılı Kayıtları • Zeybekoloji.Com


En son Efe tarafından 28 Kas 2011, 14:44 tarihinde düzenlendi, toplamda 1 kere düzenlendi.

Kullanıcı avatarı
aseymen
Yönetici
Yönetici
Mesajlar: 1535
Kayıt: 03 Haz 2008, 23:59
İsim: Kadir F. Dansman
Cinsiyet: Bay
Memleket: Ankara
Yaşadığı Şehir: İstanbul

Re: Afyonkarahisar Bld. 2007 İl 1.

Mesajgönderen aseymen » 13 Ara 2009, 00:22

sevgili kurban ,afyon türkülerini hele emirdağ türkülerini pek sevefrim. "cevizin yaprağı bağ arasında" türküsünü bir oyun havası olarak görmek çok şaşırttı .ancak karahisar kalesi "oyunu" hem gözlerimi hemde kulaklarımı tırmaladı ,bir kilometere öteden ben yazmayım diye bağırıyordu,bu kadar güzel bir türküye kıymasınlar lütfen. bu esnada molla ahmet oyunu nun figürleri ankara'daki kardeşi karaşar zeybeğinin temel figürüyle çok benzeşiyordu ,bence bu karaşar boylarının afyondaki varlığı bir sorgulanmalı , iskan hareketleri açısından ilginç sonuçlar çıkabilir.
Koç gibi meydanlarda dönenlerdeniz
Biz vatan uğruna ölenlerdeniz

Kullanıcı avatarı
okyanus
Yönetici
Yönetici
Mesajlar: 120
Kayıt: 05 Eki 2008, 18:12
İsim: Kurban Ördek
Cinsiyet: Bay
Memleket: Afyon
Yaşadığı Şehir: Afyon
Oynadığınız Ekip: AFYON BELEDIYESİ GSK

Re: Afyonkarahisar Bld. 2007 İl 1.

Mesajgönderen okyanus » 13 Ara 2009, 17:17

evet kadir abi cevizin yaprağı olsun karahisar kalesi olsun yazma bir oyundur. Fakat bu oyunların asıl çıkışı oyunların daha önceden oynanmış olduğu söylentisiyle gelmiştir. tabi bu oyunları zamanında derlemek isteyenler aslına uygun yapamamışlar ki bu figürler ortaya dökülmüş tabi ortada aslına uyacak bi görüntü kayıt olduysa. Bu oyunlar açıkca yıllarca bizim başımızı çok ağrıttı. Bizde bunun farkına artık vardıkki oynamıyoruz, oynatmıyoruz. Hani artık kimseyede oynamayın oynatmayın da demiyoruz. Benim bu konuda görüşüm Afyon'un hatta tüm yörelerin yazma oyunlara falan ihtiyacı yok sadece kapsamlı bir araştırmaya ihtiyacı var diye düşünüyorum. Molla Ahmed'e gelince molla ahmedin karaşar zeybeğine ezgi ve oyun olarak benziyor diyebilirim. bu oyunun afyonun şuhut ilçesinde oynandığını biliyorum. birçok adımları var ama bütün adımlar birbirine çok benzer hatta bunun için afyon oyunları dambaşı hezin hezin arpalık birbirine çok benzerler.

acsev2003
Yatak
Yatak
Mesajlar: 81
Kayıt: 26 Haz 2010, 11:55
İsim: Ali Sev
Cinsiyet: Bay

Re: Afyonkarahisar Bld. 2007 İl 1.

Mesajgönderen acsev2003 » 05 Tem 2010, 21:13

Molla Ahmet (Guruldu mu gasabanın bazarı) adlı türkümüz Şuhut yöremize aittir. Bu yöre halkı türkmen, alevi yörüktür. Karaşar yöresi Ankara'nın batıdaki en uç bölgesinde yer almaktadır. Beypazarı'lı bir arkadaşımdan öğrendiğime göre buranın halkı alevi yörükmüş. Aynı ezginin bir benzeri batı Karadeniz'deki "Evlerine varamadım gazelden" türküsüdür.

Ben başka bir noktaya değinmek istiyorum. Kimi halk ezgilerinin değişik varyasyonları çeşitlemeleri farklı yörelerde farkı sözlerle icra edilmektedir. Bu durumda ezginin kaynak noktasını tayin etmek güç olmaktadır.

Bu durumda türkünün derlendiği yöre, o yörenin halk oyunları ve ezgilerine bakılarak bir yargıya varılabilir. Ankara yöresi ağırlıklı olarak atım arap, kesik çayır, oyalı da yazma başında gibi misket havası ve düz oyunların yaygın olduğu bir bölgedir. Batı karadenizde köçek yaygındır.

Oysa Molla Ahmet türküsünde ise tamamen zeybek tavrı vardır. Bu nedenle ezginin Afyon Şuhut yöresinden çıkmış olması muhtemeldir.

Kullanıcı avatarı
aseymen
Yönetici
Yönetici
Mesajlar: 1535
Kayıt: 03 Haz 2008, 23:59
İsim: Kadir F. Dansman
Cinsiyet: Bay
Memleket: Ankara
Yaşadığı Şehir: İstanbul

Re: Afyonkarahisar Bld. 2007 İl 1.

Mesajgönderen aseymen » 06 Tem 2010, 02:19

sevgili ali hocam ben genelde hangi oyunun veya müziğin en aslının hakikisinin nereden geldiğiyle pek ilgilenmem , daha ziyade nasıl geldiğiyle ilgilenirim. bana göre halkbilimcide öyle davranmalı... Eğer normal tarihsel süreçlerden iskan , göç,savaş vs hareketlerinden kaynaklanan aynı ezginin ve oyunun varyantlarını farklı yörelerimizde görmemiz sözkonusuysa ,bu işin tek ilginç tarafı tetikleyen mekanizmayı çözmektir. Örneğin oğuz boylarının bir kolunu oluşturan karaşarların bir kısmının şuhutta yerleşmiş olduğunu keşfetmek bana çok heyecan verirdi . O noktadan sonra zaten oyunun aslının nerden olduğunu sorusu anlamını yitirir, zira artık derlemenin kalan kısmına horasanda devam etmemiz gerekir. öncelikle bunun altını çizmek gerekir.
bununla birlikte ben ortaya koyduğun algoritmaya ve koyduğun parametrelere pek katılamıyorum.
1) molla ahmet türküsünde "zeybek" tavrı varsa , karaşar zeybeğinde de "zeybek tavrı" vardır, zira ikisi aynı ezgi.
2) eğer Ankara yöresine kulak verirsen ,Karaşar zeybeği isimli oyunla , Ankara zeybeği isimli oyunu arasındaki geçişi hemen yakalarsın. yani ankarada benzer tarzda çalınan çok sayıda ezgi ve oyun vardır, ama afyon'da görebildiğimiz kadarıyla bu karakterdeki tek oyun.
3) düz oyundan kastın nedir,zeybek oyunundan kastın nedir , orada biraz anlam kayması olmuş herhalde. Atım arap ,karaşar zeybeği , fidayda ,ankara zeybeği , seymen zeybeği ,şekeroğlan gibi oyunların tavrına biz seymen tavrı diyoruz , "düz "olarak nitelendirmeyi ben pek bilimsel bir sınıflama olarak değerlendiremedim. Afyon yöresindeki "zeybek" tavrıda ayrı bir sohbet konusu olabilir.
4) ankara yöresi oyunları türkiyede varlığı bilinen , filme alınmış en eski oyunlardır , ankara seymenler derneği tarafından seksen yıldır korunduğu için hiç değişmeden bugüne kadar gelmiş ,sazanın teki çıkıpta hey millet ben bakın ne oyun derledim dese onu Ankarada herhalde kaşık niyetine çalarlar. Afyon daki halkoyunları çalışmaları için aynı şeyi ekteki ve başka kliplerle ilgili sohbetleri düşündüğümüzde sanırım sizde söyleyemezsiniz.
5) tabii tahrir defterlerinde ne yazıyor araştırmak lazım ama ,benim bildiğim karaşar boylarının göç hareketi umumiyetle kuzeyden güneye ve doğudan batıya olmuş.

6)burada molla ahmet tek figürlü bir çıkış oyunu olarak gördük, karaşar zeybeği üç figürlü daha karışık bir oyundur.

7) konu rayından çıkmasın diye burada keseyim , benim bütün saydıklarıma rağmen ,oyun şuhuttan çıkmış olsa bile,dediğim gibi bunun benim için bir önemi yok, sonuca varmaya çalıştığınız kurgu yanlış onu soylemek istedim
Koç gibi meydanlarda dönenlerdeniz
Biz vatan uğruna ölenlerdeniz

acsev2003
Yatak
Yatak
Mesajlar: 81
Kayıt: 26 Haz 2010, 11:55
İsim: Ali Sev
Cinsiyet: Bay

Re: Afyonkarahisar Bld. 2007 İl 1.

Mesajgönderen acsev2003 » 08 Tem 2010, 23:32

Düz oyun ile kasdettiğim, sizin de anlayacağınız üzere seymen oyunudur. Ankara yöresinin zengin repertuvarı içerisindeki eserlerin pek çoğu (doğu taraflarını pek saymazsak) seğmen tavrı taşıyan eserlerden oluşur.

Ayrıca belirtmek gerekir Eskişehir, Bilecik, Afyon ve Kütahya yörelerimizde zeybek-seğmen geçiş eserlerine rastlanır. Örn, Hisardan inmem diyor (menberi)

Şimdi seğmen ve misket tavrını taşıyan eserlerin ortak özelliği, 4/4'lük usule sahip olmalarıdır. Atım arap, fidayda, kesik çayır, şekeroğlan gibi oyunlar hep bu usulde icra edilir.

Bahis konusu Molla Ahmet türkümüz ise 9/8'lik aksak usuldür. Bir türkünün zeybek tavrı taşıması için mutlaka 9'lu aksak usulde olması gerekir. Tabi her aksak ritm zeybek olacak diye bir kural yok. Ben Ankara'da bu tip eserler pek yaygın değil demek istedim. Afyon'da ise Emirdağ dışında diğer yörelerde hep aksak usuller karşımıza çıkar.

Bu arada TRT repertuarında Molla Ahmet kayıtlı değil, Karaşar Zeybeği "Silindi mi maşrapamın kalayı" ismi ile Ankara yöresi olarak kayıtlı görünüyor.

Kullanıcı avatarı
aseymen
Yönetici
Yönetici
Mesajlar: 1535
Kayıt: 03 Haz 2008, 23:59
İsim: Kadir F. Dansman
Cinsiyet: Bay
Memleket: Ankara
Yaşadığı Şehir: İstanbul

Re: Afyonkarahisar Bld. 2007 İl 1.

Mesajgönderen aseymen » 16 Tem 2010, 12:54

değerli ali hocam
Ankara zeybeği; ben müzikten teknik anlamda pek anlamam ama, bildiğim kadarıyla 9/8 lik tir. Ancak bu ezgilerin 9/8 lik olmasından yola çıkıp vardığın noktada anlaşamıyoruz. zaten biz bu sitede zavallı ilmimiz dairesinde türkmen kardeşliği , ritm kardeşliği gibi konuları tartışıyoruz , kökenlere inmeye çalışıyoruz. 9/8 lik ritm bulaşıcı mikrop değil ki , şuhuttan ankaraya bulaşsın . üstelik görüyoruz ki ankara zeybeğinin aynı müziği burdur ve antalyada başka isimlerle oynanıyormuş. Demek ki işin kökenini daha ziyade türkmen aşiretlerinin iskan hareketleriyle açıklamak doğru olur gözüküyor.
üstelik bundan daha önemlisi , karaşar zeybeği nin figürlerinin karakteri ankarada sıkça rastladığımız bir karakter , ancak şu ana kadar seyrettiklerimizden ben afyon yöresinde aynı karakteri göremedim diye altını çizmiştim. Yani dedim ya aynı kökten gelen boyların arasında oyunun kökeni burdan çıkmıştır demek beyhude bir iştir , üstelik aksini ispatlamakta kolay olur. Bizlerin daha ziyade halkbilimci olarak bu durumu doğuran mekanizmaları ortaya çıkarmakla uğraşmamız daha doğru olur.
Koç gibi meydanlarda dönenlerdeniz
Biz vatan uğruna ölenlerdeniz


“2007 Yarışma Videoları” sayfasına dön

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyen kullanıcılar: Hiç bir kayıtlı kullanıcı yok ve 0 misafir